Sunday, February 19, 2012

AURAT MU YANG WAJIB DIJAGA


bismillahirahmanirrahim


_untuk dikongsi bersama_
  1. Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.
  2. KAKI MEMAKAI GELANG LOCENG - dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.
  3. siapa-siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati sesuatu kaum supaya mereka itu menghidunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap2 mata ada zinanya terutamanya hidung yang bersermbong kapal kata orang sekarang hidung belang.
  4. DADA - hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung mereka sehingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.
  5. Rasulullah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta dikikir giginya supaya menjadi cantik,yang mengubah ciptaan Allah -Petikan hadis riwayat bukhari dan muslim
  6. MUKA DAN LEHER - dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliyah yang dulu. (keterangan: bersolek(make up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliyah.






No comments:

 
Template Edited By Nurlyana Izyan ♥ All Rights Reserved © 20 Dec 2011